עולם מושבי הבטיחות: הסוגים הנפוצים של מושבי בטיחות לילדים

כל הורה יודע כי לא ניתן אפילו לחשוב על להושיב את הילד שלו ברכב ללא מושב בטיחות. למעשה, תקנות משרד התחבורה מדברות על כך בדיוק ודורשות, על פי תקנה 83 א', הושבה של ילדים עד גיל שלוש במושבים מהסוג הזה. אלא שברור שהמושב צריך להתאים, כמו כפפה ליד, למאפיינים של הילד, שמטבע הדברים נוטה להתפתח בצעדי ענק בשנים הראשונות שלו. אז אילו סוגים של מושבי בטיחות קיימים? ואיך יודעים מתי הגיע הזמן לעבור מושב? אנחנו נספק לכם את התשובות לשאלות אלה, כמו גם לרבות אחרות.

סלקל
את הסקירה אנחנו מתחילים עם הסלקל, מושב נייד המיועד לתינוקות עד לגיל שנה. מבחינה טכנית, מדובר כאן על תינוקות עד למשקל מקסימלי של 9-16 ק''ג, וכאלה שגובהם המקסימלי הוא 70-80 ס''מ - זאת בהתאם לדגם הסלקל הספציפי. במושב בטיחות זה, המותקן בזווית של 45 מעלות, יושבים הילדים כנגד כיוון הנסיעה, וזאת בהתאם לתקנות משרד התחבורה, המחייבות לעשות זאת עד גיל שנה (יש שממליצים עד גיל שנתיים).

את הסלקל ניתן למצוא במספר צורות, כאשר אפשרות נפוצה היא התקנה של בסיס קבוע בתוך המכונית, מה שימנע צורך להרכיב את המושב בכל נסיעה ונסיעה. מנגד, ברור שרכישה שכזו תהיה במחיר גבוה יותר מאשר דגם בסיסי, המצריך עיגון, גם אם לא מורכב במיוחד, בתחילת הנסיעה.

מושב בטיחות
ממשיכים בגרף ההתפתחות של הילדים עם מושבי הבטיחות. אלה מיועדים לילדים בוגרים יותר, החל מגיל שנה ועד גיל ארבע, או לתינוקות ממשקל של תשעה ק''ג לפחות. הגבול העליון של המשקל שמאפשרים מושבים אלה להושיב משתנה בהתאם למאפייני הדגם הספציפי, והוא עשוי לעבור גם את רף 30 הקילוגרמים (גבול סטנדרטי הוא 18 ק''ג). מבחינת גובה מקסימלי של המשתמשים בו, מדובר כאן על מטר אחד לפחות, אם כי יש גם כאן דגמים המאפשרים מעבר לכך.

מושבי הבטיחות גדולים פי כמה ביחס לסלקל, מה שמוציא מכלל אפשרות נשיאה של המושב, על אחת כמה וכמה כאשר הפעוט בתוכו, אל מחוץ לרכב. את המושבים ניתן להתקין הן עם כיוון והנסיעה והן נגד הכיוון (מומלץ לקרוא עלון של ארגון "בטרם" בנושא, המתמקד גם בנושא זה), כאשר מבחינה טכנית יש לעגן את המוצר לתוך הרכב, ולקשור את התינוק למושב בעזרת מערכת רתימה פנימית (מדריך התקנה מלא ניתן למצוא כאן). היבט חשוב נוסף הוא שיש מושבים אשר נעשה בהם שימוש בטכנולוגיית הקצף הדחוס, אשר מקטינה את הסיכונים לפגיעה בתינוק במהלך תאונת דרכים, חלילה.




בוסטר
ממושבי הבטיחות, עוברים על מושבים שנועדו לתכלית אחרת, חשובה אף היא: הגבהה של התינוק, וזאת על מנת שחגורת הרכב תוכל להתאים לממדי הגוף שלו. אוכלוסיית היעד של מושבי הגבהה, הידועים יותר בתור "בוסטרים", היא ילדים בגילאי 3-8, או במשקל של 15 עד 36 ק''ג. הגם שמבחינה חוקית יש להושיב ילדים על הבוסטר עד גיל שמונה, בפועל הורים רבים מגלים כי הדבר נדרש גם לאחר מכן, עד כאשר הילד מגיע לגובה של כ-1.45 מטרים.

ניתן להבחין בין שני סוגי בוסטרים עיקריים: בוסטר עם גב או בוסטר ללא גב, כאשר במקרה השני הילד מעוגן לכיסא באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב. בכל המקרים, על הילד לשבת על הכיסא כשהוא זקוף, כאשר הבוסטר – וזו נקודה משמעותית נוספת – אינו מעוגן לרכב עצמו ואינו כולל ריתמות פנימיות לרוב. עם זאת, ניתן למצוא כיום דגמים המשלבים בין כיסא בטיחות לבין בוסטר, מה שמאפשר לתפוס שתי ציפורים במכה.


2 תגובות:

  1. תודה על המידע..

    ראינו בחנות מושב המשלב בין סלקל לכיסא בטיחות.. אתם ממליצים על זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. יושבים בטוח - כל המידע על כיסאות בטיחות לתינוקות15 בנובמבר 2014 בשעה 10:29

      היי דנה,

      בעיקרון, אנחנו ממליצים לא לעשות את השילוב. את מוזמנת לקרוא מאמר באתר בנושא.

      בהצלחה

      מחק